Friday, June 13, 2008

Muhsabah Diri Sendiri

Hari ini Jumaat 9 Jamidul Akhir, biasanya setiap hari jumaat saya tidak ada appointment hanya buat submission form di Public Mutual. Saya lebih suka naik motosikal je sebab cepat sikit pergerakan dan tak payah nak kena bayar parking, dan lagi menjimatkan. Tambahan pula sekarang ni minyak petrol dah mahal. Apa yang saya nak berkongsi hari ni ialah tentang suka cari kesalahan orang. Semasa saya sedang menaiki motosikal di persimpangan lampu isyarat saya nampak ramai penunggang kena saman dengan polis trafik sebab ramai penunggang langgar lampu isyarat....dalam hati saya mesti lepas ni penunggang tu kena tahan.... memanglah betul dia kena tahan polis. Rupanya dalam saya memerhati kesalahan orang saya tak sedar saya pun ada melakukan kesalahan. Dengan tak di sangka saya pun kena tahan... lepas tu pegawai polis tu tanya saya ..."Nak saya tolong pakaikan ke?...@nak manja-manja ke?" Rupanya saya lupa nak kancing topi keladar. Nasib baik lah tak kena saman...alhamdulillah. Jadi pengajarannya kita jangan suka cari kesilapan orang je...tengok diri sendiri dulu.

1 comment:

emailzainuddin said...

betul tu...tunjuk satu jari pada orang,empat jari tunjuk pula pada kita.....