Tuesday, July 1, 2008

Tindakan menghadapi pasaran saham yang turun


Hari ini pasaran bursa Malaysia ditutup pada 1174.83 point. Turun lagi akibat suasana yang politik yang panik. Perkara yang sama berlaku pada tahun 1998, 10 tahun yang lepas. Pasaran ketika itu merundum turun sehingga ke paras 300 point. Pasaran saham pada ketika itu sudah mulai turun pada tahun 1997 dari 1200 point, mengambil masa satu tahun untuk jatuh keparas terendah. Bagaimanapun pasaran mengambil masa 3 tahun untuk naik keparas 900 point.

Sebenarnya tiada seorang pun dalam dunia ini yang boleh meramal pasaran saham dengan tepat. Jadi kita kena berdisiplin dalam pelaburan. Jangan letak semua telur dalam satu bakul dan kita kena pandai menguruskan kewangan. Jadi "Managing the Risk" adalah amat penting.
Kalau dalam Forex kita cuma boleh melabur 2% sahaja dari modal kita.

Adakah sekarang ni masa yang sesuai atau kita kena tunggu lagi... Jawapannya jika kita berdisiplin melabur, kita akan menggunakan prinsip DCA (Dollar Cost Averaging) dimana kita tidak akan timing market untuk melabur, kita cuma melabur dengan setiap bulan @ setiap 3 bulan. Oleh itu dalam keadaan sekarang pelabur jangka panjang tidak perlu panik menarik keluar pelaburan mereka sekiranya berada dalam -ve profit.

No comments: